Saturday, August 28, 2010

Siapakah Dajjal?

Pada awalnya saya beranggapan bahawa mahkluk Dajjal ini merupakan sejenis mahkluk yang mempunyai keadaan bentuk fizikal yang sangat menakutkan di samping mempuyai kelebihan-kelebihan yang tertentu. Tidak disangkalkan sesuatu kejadian yang di luar jangkaan pemikiran logik manusia boleh terjadi, sekiranya Allah S.W.T membenarkannya.

Tetapi di sebalik sifat-sifat Dajjal yang telah tercatit di dalam beberapa hadis dan riwayat sahih yang berkaitan, ingin saya mengajak saudara-saudari sekalian berfikir dari sudut pandang fikiran yang berbeza berpandukan penerangan ini. Bukan berniat untuk menyongsangkan pemikiran ummat, tetapi sekadar hendak berkongsi buah fikiran bersama saudara-saudari sekalian dengan harapan kita sama-sama dapat menilai tentang apa yang saya hendak kongsikan di ruangan ini.

Pemimpin-pemimpin negara haram Israel yang
bersifat pembawa huru-hara di atas muka bumi ini
boleh dikaitkan dengan kehadiran kuncu-kuncu Dajjal
Sebagai contoh antara sifat-sifat Dajjal yang telah kita sedia ketahui, dia akan cuba merampas kedudukan tahkta Tuhan yang sebenar dengan mendakwa bahawa dia sebagai Tuhan. Dajjal juga akan menyoal kepada ummat manusia samada mahukah kita mengikuti dirinya, ataupun mahu tetap dengan pendirian kita untuk beriman kepada Allah S.W.T. Sehubungan dengan ini, tidakkah kita terfikir bahawa kesemua sifat-sifat itu dimiliki oleh orang-orang kafir yang dengan nyata menolak hakikat kewujudan Allah S.W.T? Mereka juga sering-kali menawarkan pertolongan-pertolongan yang tertentu kepada sesiapa yang bersekutu dengan mereka, dan juga menindas serta menyeksa bagi mereka yang ingkar terhadap amaran yang telah mereka laungkan?

Selain itu antara sifat-sifat Dajjal yang lainnya adalah kenyaringan suaranya sehinggakan boleh didengari di segenap pelosok dunia dan juga kebolehan Dajjal untuk bergerak dengan pantas dalam jangka masa yang teramat singkat. Hal ini boleh dikaitkan dengan kemampuan orang-orang barat yang boleh menyalurkan percakapan mereka menerusi corong-corong media massa yang jelas lebih berpengaruh dan berkesan. Mereka juga lebih jauh kehadapan dari segi aspek penghasilan jentera-jentera canggih yang berteknologi tinggi seperti pesawat-pesawat dan berbagai lagi jentara-jentera moden yang jelas dieksplotasi oleh mereka.

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment